شرکت معبد آب
شرکت معبد آب و تاسیسات بین الملل
جدیدترین مقالات
  1. خانه
  2. مقالات
  3. مصرف برق پمپ آب
مصرف برق پمپ آب

مصرف برق پمپ آب

هر آنچه که باید در رابطه با مصرف برق پمپ آب بدانید را داخل این مقاله به صورت جامع قرار داده ایم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت جامع با مصرف برق پمپ آب و نحوه محاسبه ی مصرف برق پمپ آب آشنا شوید.

مصرف برق پمپ آب
نحوه محاسبه ی مصرف برق پمپ آب
کاهش مصرف برق پمپ آب
سوالات متداول

مصرف برق پمپ آب

مصرف برق پمپ آب میزان مصرف برق پمپ آب خانگی چقدر است؟ و یا مصرف برق پمپ آب چند کیلو وات می باشد؟

قبل از شروع بررسی مصرف برق پمپ آب ابتدا باید نوع پمپ آب خود را به خوبی بشناسیم، همانطور که میدانید پمپ آب ها انواع متفاوتی اعم از برقی و غیر برقی دارند.

مصرف برق پمپ آب

معمولا برای دانستن مقدار مصرف برق پمپ آب ابتدا به دانستن عدد یک سری از موارد مانند میزان ولتاژ پمپ آب خانگی، میزان جریان پمپ آب خانگی بر حسب آمپر، توان پمپ آب خانگی بر حسب اسب بخار و توان پمپ آب خانگی بر حسب کیلو وات نیاز داریم.

در بیشتر مواقع از جمله مواردی که بر مصرف برق پمپ آب تاثیر گذار است مقدار قطر دهانه ورودی و خروجی دبی و هد پمپ آب می باشد، هرچه مقدار قطر دهانه ورودی و خروجی دبی و هد پمپ آب بیشتر باشد در نتیجه دستگاه به توان بالاتری نیاز خواهد داشت و شاهد افزایش مصرف برق پمپ آب خواهیم بود.

پیشنهاد مطالعه:

برای انتخاب درست پمپ آب، حتما مقاله پمپ آب ساختمان را مطالعه کنید. البته خواندن مقاله ساخت پمپ آب بدون برق نیز احتمالا برای شما جذاب خواهد بود.

نحوه محاسبه ی مصرف برق پمپ آب

قبل از محاسبه ی مصرف برق پمپ آب باید یک سری نکاتی را در نظر داشته باشید، به عنوان مثال اگر دستگاه پمپ آب را برای ساختمان تجاری به کار می برید باید بدانید که هزینه ی مصرف برق آن بیشتر از ساختمان مسکونی محاسبه می شود.

معمولا این هزینه ۴ برابر قیمت برق مصرفی در ساختمان های مسکونی می باشد.

همچنین محاسبه هزینه برق مصرفی بر اساس میزان مصرف برق شما متفاوت خواهد بود، روی تمام قبوض برق نوشته شده است که اگر تا میزان ۱۰۰ کیلو وات برق مصرف کنید به عنوان مثال ۵۰ تومان از ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلو وات، ۶۰ تومان از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو وات و … .

همانطور که مشاهده می کنید هر چه این میزان بالاتر می رود هزینه ی برق مصرفی نیز به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت.

حال که نکات مهم مصرف برق پمپ آب را گفتیم زمان آن رسیده است که به محاسبه ی مقدار محاسبه ی مصرف برق پمپ آب بپردازیم:

اگر شما دارای یک پمپ آب خانگی یک اسب بخار باشید، دستگاه شما در هر ساعت ۷۴۶ وات معادل ۰/۷۴ کیلو وات برق مصرف می کند.

بنابراین شما باید ابتدا متوسط عملکرد روزانه ی پمپ آب خانگی خود را محاسبه کنید، برای مثال اگر دستگاه شما روزانه ۵ ساعت کار می کند شما باید این عدد را در ۷۴۶ ضرب کنید که در نهایت عدد ۳۷۳۰ بدست می آید.

اگر هر کیلو وات ساعت برق مصرفی خانگی ۵۰ تومان باشد، هزینه ی برق مصرفی روزانه ی پمپ آب خانگی شما ۱۸۵ تومان می شود که اگر این رقم در تعداد روزهای ماه یعنی ۳۰ ضرب کنیم عدد ۵۵۵۰ بدست می آید که هزینه ی برق مصرفی پمپ آب خانگی یک اسب بخار در یک ماه را نمایش میدهد.

فرمول محاسبه ی مصرف برق پمپ آب عبارت است از:

برق مصرفی براساس کیلو وات × میانگین ساعات کار روزانه پمپ × نرخ هر کیلو وات × تعداد روزهای مصرفی = هزینه برق مصرفی پمپ آب خانگی

کاهش مصرف برق پمپ آب
کاهش مصرف برق پمپ آب

امروزه پمپ ها حدود 10 درصد از برق دنیا را مصرف می کنند. دو سوم پمپ ها بیش از 60 درصد انرژی اضافی مصرف می کنند.

اگر تمام صنایع و شرکت ها به استفاده از سیستم پمپ با بهره وری بالا روی بیاورند، حدود 4 درصد از کل مصرف برق صرفه جویی می شود.

مبحث صرفه جویی در انرژی آنقدر گسترده است که گاه سخت می توان فهمید از کجا باید آن را آغاز کرد. اما همواره نکاتی برای کاهش مصرف برق پمپ آب وجود دارد که با رعایت ان ها میتوانید میزان مصرف برق پمپ آب را کاهش دهید، این نکات عبارت اند از:

استفاده از ست کنترل برای پمپ آب
سرویس کردن پمپ اب هر 6 ماه یکبار
انتخاب پمپ آب متناسب با نیاز ساختمان
ظرفیت پمپ آب تا آنجا که امکان دارد پایین باشد.
فشار دیفرانسیلی پمپ آب تا حد ممکن کم باشد.
نرخ بهره وری پمپ آب، قدرت انتقال و عملکرد آن بالاترین میزان خود باشد.

در ادامه به بررسی فنی این مسائل می پردازیم.
ظرفیت پمپ

طیق آمار 80 درصد پمپ ها را پمپ های سانتریفیوژی تشکیل می دهند. یک واقعیت پذیرفته شده در مورد پمپ های سانتریفیوژی این است که 20 تا 30 درصد این پمپ ها ظرفیت اضافی دارند.

بر اساس محاسبات انجام شده، انرژی که پمپ های در حال کار در کشورهای اروپای شرقی هدر می دهند سالانه 46 تراوات در ساعت است.

این به چه معناست؟ بزرگترین نیروگاه هلند، “امسنترال”، ظرفیت تولید 2400 مگاوات انرژی را دارد. حتی اگر این نیروگاه هر 365 روز سال به طور 24 ساعت با بالاترین ظرفیت خود کار کند، کل تولید برق آن، سالانه از 21 تراوات در ساعت تجاوز نمی کند.

اگر میخواهید بدانید پمپ اب خانگی چقدر برق مصرف میکند باید بگوییم متناسب با نوع پمپ آب و کارکرد آن میتوان تشخیص داد که پمپ اب خانگی چقدر برق مصرف میکند.

بنابراین معادل بیش از دو یا چند نیروگاه کوچکتر که به طور مداوم کار کنند نیاز است تا مصرف آن با انرژی هدر شده توسط پمپ ها در اروپا برابر شود.

ظرفیت پمپ آب انتخاب شده، هرگز نباید بدون دلیل زیاد باشد. همانطور که در مثال بالا مشاهده شد، انتخاب پمپ آب برای جابجایی مقدار معینی آب، تاثیری روی مصرف انرژی ندارد.

در پاسخ به این سوال که مصرف برق پمپ اب خانگی چقدر است باید بگوییم در پمپ آب هایی که ظرفیت کمتری دارند، قدرت موتور پمپ هم کمتر است و پمپ آب باید مدت زمان بیشتری کار کند. بنابراین مصرف انرژی در نهایت به همان اندازه است.

البته کاهش ظرفیت پمپ آب در سیستم های بسته مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی بسیار مهم است. وقتی مقدار مایع کمتری با اختلاف دمای بیشتری در سیستم به گردش درمی آید، انرژی کمتری نیز مورد نیاز است.

به علاوه، این سیستم های گردشی مدت زمان کارشان هم طولانی تر است. بنابراین فقط با انتخاب پمپ آب کم ظرفیت، می توان ساعت های با ارزش زیادی در مصرف انرژی و برق پمپ آب خانگی صرفه جویی کرد.
فشار دیفرانسیلی پمپ آب

با فشار یکسان بر هر دو مخزن (مکش و تخلیه) هیچ اختلاف فشاری برای پمپ آب نمی ماند که بخواهد آن را برطرف کند. در واقع این مساله به این علت است که ما معمولا در فشار جوی، با مخزن باز کار می کنیم.

در چنین مواردی باید اطمینان حاصل کنید که هوا در هر دو مخزن، آزادانه حرکت کند و از دریچه های باز وارد و خارج شود. اگر محل عبور کوچک باشد، فشار بسیار پایینی در مخزن مکش و فشار بسیار بالای در مخزن تخلیه همچنان می تواند ایجاد شود.

این مساله به طور بالقوه خطرناک است و از نظر مصرف انرژی هم مطلوب نیست.

در این خصوص می توانید مقاله منبع تحت فشار و البته کار منبع انبساط پمپ آب را مطالعه کنید.
بهره وری پمپ آب

برای بالا بردن نرخ بهره وری پمپ، قبل از هر چیز باید هدفتان از استفاده ی پمپ آب را مشخص کنید. نرخ بهره وری و عملکرد پمپ باید تا جایی که امکان دارد بالا باشد.

این یک راه حل ساده به نظر می رسد اما در عمل ممکن است انتخاب یک پمپ آب خوب سخت باشد. بهره وری المان های انتقال مانند کوپلینگ منعطف و تسمه (بدون در نظر گرفتن ماده ی انتقالی) همواره بالا بوده است. هرچند وقتی به الکترو موتورها و پمپ های آب می رسیم، این امر پیچیده می شود.

برای کسل اطلاعات بیشتر مقاله اجزای پمپ آب خانگی را مطالعه کنید.

برای صرفه جویی در انرژی شما قطعا می خواهید پمپ و یا الکترو موتوری خریداری کنید که نرخ بهره وری بالایی داشته باشد.

اما این مساله به شدت به ماده ای که انتقال می یابد بستگی دارد. علاوه بر انتخاب دقیق پمپ، بسیار مهم است که پمپ و درایوی را انتخاب کنید که برای همان کاری که می خواهید طراحی شده باشد. این امر زمانی محقق می شود که نتیجه را در موقعیت های مختلف بسنجید.
چند واقعیت درباره ی مصرف برق پمپ آب خانگی

امروزه پمپ ها 10 درصد از کل انرژی دنیا را مصرف می کنند.
روزی نیست که در آن از پمپ استفاده نشود.
روی آوردن به پمپ های با بهر وری انرژی بالا، معادل صرفه جویی در مصرف برق یک میلیارد آدم است.
دو سوم پمپ ها باعث هدررفت انرژی می شوند.

در صنایع شیمیایی، تعداد پمپ های نصب شده از تعداد پمپ هایی که کار می کنند بیشتر است.
امروزه ساختمان ها 40 درصد از انرژی دنیا را مصرف می کنند.
به طور متوسط، بهینه سازی پمپ، بین 1 تا 5 سال شما را از نظر زمانی پیش می اندازد.
بیش از 20 درصد کل انرژی که موتورها مصرف می کنند برای پمپ ها استفاده می شود.

پمپ آب کم مصرف

نتیجه گیری:

در این مقاله در مورد اینکه پمپ اب چقدر برق مصرف میکند؟ و محاسبه مصرف برق پمپ آب خانگی توضیح دادیم.

میزان مصرف برق پمپ آب خانگی چقدر است؟

برای دانستن میزان مصرف برق پمپ آب خانگی، باید نوع پمپ آب و همچنین مقدار ولتاژ آن را مورد بررسی قرار دهیم که داخل مقاله به صورت جامع میزان مصرف برق پمپ آب خانگی را توضیح داده ایم.
نحوه مصاحبه ی مصرف برق پمپ آب به چه صورت است؟

برق مصرفی براساس کیلو وات × میانگین ساعات کار روزانه پمپ × نرخ هر کیلو وات × تعداد روزهای مصرفی = هزینه برق مصرفی پمپ آب خانگی

  • مصرف برق پمپ آب
  • مصرف برق پمپ آب
  • مصرف برق پمپ آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست