اجزای تشکیل دهنده بوسترپمپ
بوستر پمپ به عنوان یک دستگاه الکتریکی و مکانیکی دارای دو بخش می باشد که اجزای تشکیل دهنده بوسترپمپ را زیر می توان دسته بندی کرد:
اجزای تشکیل دهنده بوسترپمپ در بخش مکانیک
1. مجموعه الکتروپمپ ها : الکترو پمپ های یک بوستر پمپ که بصورت موازی روی یک شاسی اصلی در کنار هم قرار می گیرند ، مجموعه الکتروپمپ های یک بوستر پمپ را تشکیل می دهند.
بخش مکش : بخش مکش بوستر پمپ شامل یک کلکتور است که به واسطه شیرآلات و اتصالات مورد نیاز به مکش الکتروپمپ ها و خروجی مخزن ذخیره آب متصل می گردد. شیرآلات و اتصالات این بخش عبارتند از : شیر قطع و وصل ، صافی ، لرزه گیر ، فلنچ یا مهره ماسوره
بخش دهش: بخش دهش نیز مشابه یک کلکتور است که به واسطه شیرآلات و اتصالات لازم از خروجی الکتروپمپ ها به شبکه مصرف متصل می گردد. شیرآلات و اتصالات این بخش عبارتند از : شیر قطع و وصل ، شیر یکطرفه ، لرزه گیر ، فلنچ یا مهره ماسوره
شاسی اصلی : برای یکپارچه نمودن بوستر پمپ ، مجموعه الکتروپمپ ها ، بخش مکش ، بخش دهش و تابلوی کنترل فرمان بر روی یک شاسی اصلی نصب می گردند.
منبع دیافراگمی : این منبع به واسطه لوله یا اتصال قابل انعطاف به کلکتور دهش بوستر پمپ متصل می گردد و فقط در بوستر پمپ های دور ثابت مورد استفاده قرار می گیرد.
پرشر سوئیچ : در بوسترپمپ های دور ثابت از پرشر سوئیچ برای کنترل فشار حداقل و حداکثر سیستم استفاده می شود.
ایرونت : برای هوا گیری در بخش دهش نصب می گردد.
مانومتر : نشان دهنده فشار سیستم
الکتروپمپ
از دیگر اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ ، الکترو پمپ در بخش موتور با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی ، محرک پمپ می باشد و انرژی مورد نیاز مدار را تامین می کند . انرژی جنبشی موجود در این الکترو موتور ها ، پروانه پمپ ها را به حرکت در می آورند . الکترو موتور ها در بیشتر مواقع یا دارای 1450 دور در دقیقه (rpm) و یا دارای 2900 دور در دقیقه (rpm) می باشد و با توجه به کاربردی که دارد ، مورد استفاده قرار می گیرند و انتخاب می شود .
و همچنین در بخش پمپ بوستر پمپ ها از تعدادی پمپ تشکیل شده اند که می توان گفت پمپ ، اصلی ترین اجزای یک بوستر پمپ می باشد . پس نتیجه میگیریم پمپ ها نقش مهمی در این سیستم ها دارند و رکن اصلی یک بوستر پمپ ، پمپ می باشد . پمپ ها در این سیستم ها هد و دبی آب را بالا می برند و در واقع عامل اصلی گردش و جریان آب در مدار هستند .
کلکتور و مکش و دهش
کلکتور و مکش و دهش از دیگر اجزای تشکیل دهنده ی بوستر پمپ ها می باشند . کلکتور های مکش ، آب و سیال را وارد سیستم می کند . کلکتور ها به خروجی مخزن از طریق اتصالاتی از جمله صافی ، لرزه گیر ، شیر فلکه و فلنچ متصل می شوند و به کلکتور های دهش متصل می شوند .
تابلو برق و کنترل
بوستر پمپ ها علاوه بر اجزای بالایی که گفته ایم نیز دارای تابلو برق و کنترل می باشند .
وظیفه تابلو برق
این قسمت از بوستر پمپ وظیفه ی هماهنگی و کنترل سیستم مکانیکی و الکتریکی دستگاه را دارد . تابلو برق و کنترل نیز ، در کارکرد و عملکرد مطلوب بوستر پمپ ، نقش بسیار مطلوبی را ایفا می کند و بوستر پمپ ها را در برابر تغییر دور و نوسان برق و نوبت عملکرد پمپ ها حفاظت می کند.
وظیفه کنترل
کنترل ها وظیفه ی این را دارند که استهلاک در مدار را بسیار کاهش می دهند و فشار دبی و فشار مورد نیاز سیستم را تامین می کنند. وظیفه اصلی تابلو برق حفاظت و کلید زنی از سیستم پمپاژ است. تابلوهای برق انواع متفاوتی دارند که در هر یک از آنها تجهیزات متفاوتی نصب می گردد. برخی از اجزای این تابلو ها عبارتند از:
- کنترل فاز: محافظت از برق سه فاز و رعایت توالی فاز ها وظیفه کنترل فاز است.
- فلوتر سوئیچ: این قطعه از پمپ ها در هنگام خالی شدن آب مخزن حمایت می کند.
- کانکتورها: وظیفه کانکتور ها کلید زنی قدرت پمپ است که برای هر پمپ یک کانکتور وجود دارد.
- تایمر: تایمر از جمله مهمترین اجزای بوستر پمپ به شمار می رود؛ که وظیفه آن تعویض المترو موتور ها و تنظیم زمان آماده به کار است.
- کنترل بار: کنترل بار از الکتروموتور در برابر اضافه بار محافظت می کند. در برخی از بوستر ها به صورت مجزا از کانکتور ها و در برخی دیگر در زیر کنتاکتورها (بی متال) نصب می شود.
- فیوز ها: کار فیوز محافظت از مدار در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار است. تابلو برق ها دارای فیوزهای ورودی برق، فیوز جداگانه جهت هر پمپ و مدار فرمان است.