1. خانه
  2. مقالات
  3. راهنمای خرید پمپ کف کش مناسب
خرید پمپ کف کش مناسب معبد آب

راهنمای خرید پمپ کف کش مناسب

پمپ کف کش، آب را از نقاط عمیق جمع می‌کند و برای اینکه عملکرد مطلوبی داشته باشد باید با مواد اولیه باکیفت تولید شده باشد. در حال حاضر انواع مختلفی از این محصول در بازار یافت می‌شود و گاهی برخی افراد به منظور گردآوری لجن از آن استفاده می‌کنند که اصلا برای آن ساخته نشده است. اگر قصد خرید پمپ کف کش دارید و نمی‌دانید بهترین گزینه برای شما کدام است توصیه می‌کنیم این مطلب را تا آخر دنبال کنید.

پمپ کف کش مناسب

پمپ کف کش برای چه مصارفی طراحی شده است؟

کف کش، پمپ آب سانتریفیوژی است که گریز از مرکز بوده به شکل شناور کار می‌کند. کار آن جمع آوری آب‌های فاقد قطعات شناور بزرگ مثل لجن است و بیشتر برای گردآوری آب‌های تمیزی مثل استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان از آن به صورت افقی و عمودی استفاده کرد و از این جهت محدودیت استفاده ندارد.

وجود ذرات ریز و درشت یا گل و لای در آب به این سیستم آسیب زده کارایی آن را پایین می‌آورد. مهمترین اجزا و عناصر تشکیل دهنده این پمپ‌های آب عبارتند از:

الکتروموتور
شفت
لوله تخلیه (خروجی)
لوله مکش (ورودی)
بدنه
پروانه

پروانه در پمپ کفکش نقش کلیدی دارد، پروانه‌های نصب شده روی شفت می‌چرخند و سیال از طریق لوله مکش با نیروی حاصل از حرکت پروانه‌ها به داخل دستگاه کشیده می‌شود. آب با حرکت پروانه دوم به حرکت خود ادامه داده از قسمت خروجی دستگاه خارج می‌شود.

این پمپ‌های شناور نباید در خارج از آب به کار بیفتند چراکه خشک کار کرده و ممکن است باعث سوختن الکتروموتور شوند.

از این پمپ‌ها در صنایع مختلف دارویی و غذایی، انتقال آب استخرها و مخازن، انتقال فاضلاب‌هایی که غلظت زیادی ندارند، پمپ آب خانگی، آبیاری زمین‌های کشاوری، تخلیه آب باران، پمپاژ آب صاف،فواره‌ها صنایع شیمیایی استفاده می‌شود.

انواع کف کش‌هایی که در بازار یافته می‌شوند عبارتند از:

کفکش از بالا
کفکش از بغل
کف کش فلوتردار (مجهز به قطع کن برق)
کفکش سه فاز
کفکش تک فاز
کفکش آب خنک و روغن خنک

پمپ‌های تک فاز توان کمتری دارند و برای مصارف خانگی یا جایی که به دستگاهی با قدرت بالا نیاز ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر کارهایی با توان مصرف متوسط و پایین دارید مثل تخلیه آب استخر منزل، خارج کردن آب چاه‌های کشاورزی، پمپاژ آب از منبع آب و تمیز کردن آب جمع شده از باران به پمپ آب نیاز دارید این دستگاه‌ها برای شما انتخاب بهتری است.

این کف کش‌ها قیمت کمتری دارند و به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار گرفته فروش خوبی دارند، در مقابل جایی که به موتور قوی با توان بالا نیاز است باید به سراغ کف کش سه فاز رفت.

در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، صنایع داروی و غذاسازی و مزارع کشاورزی بزرگ به پمپ کف کش سه فاز نیاز است، البته هنگام خرید باید این نکته را در نظر بگیرید که با برق شهری نمی‌توانند کار کنند و به برق سه فاز نیاز دارند.

هنگام خرید پمپ کف کش به چه نکاتی باید توجه ویژه داشت؟

هنگام خرید پمپ کف کش قبل از هر چیز باید نوع سیالی که پمپاژ می‌شود را مدنظر قرار دهید. میزان خورندگی سیال و ذرات معلق آن‌ها در دستگاه‌های مختلف متفاوت است به همین دلیل باید با توجه به نوع سیال دستگاه و مدل آن را انتخاب کنید.

میزان ارتفاع آبی هم که کف کش‌ها می‌توانند منتقل کنند یکسان نیست، این ارتقاع در اصطلاح هد نامیده می‌شود و باید متناسب با نیاز دستگاه انتخاب شوند.

حداقل ارتفاع قابل انتقال در پمپ کف کش تک پروانه ۳ تا ۵ متر و حداکثر ارتفاع قابل انتقال آب و سیالات ۳۰ متر است. پمپ‌های کف کش چند پروانه این قابلیت را دارند که آب را تا ارتفاع ۱۸۰ متر هم منتقل کنند.

میزان آبدهی پمپ‌ها یا دبی آن‌ها که با واحد متر مکعب در ساعت اعلام می‌شود هم هنگام خرید این دستگاه باید مورد توجه قرار گیرد. هر چه دهانه پمپ بزرگتر باشد مقدار آبدهی آن بیشتر بوده و با کاهش دهانه پمپ این میزان کاهش پیدا می‌کند.

سیم‌پیچی دستگاه‌ها باید از بهترین جنس باشد و باید به بهترین شکل از دستگاه محافظت کنند. سیم پیچی این دستگاه‌ها از دو جنس مس و آلومینیوم است، بهتر است به سراغ دستگاه‌هایی بروید که سیم‌پیچی مسی داشته باشند چراکه عمر طولانی‌تری خواهند داشت.

 پمپ کف کش چیست؟ کاربردها، انواع و بهترین عملکرد یک کفکش

در مواردی که احتمال داغ شدن سیم‌پیچی به دلیل ساعات طولانی کارکردن وجود دارد داشتن محافظ حرارتی ضروری است.

فلوتر یا قطع کن یک قابلیت کلیدی است که روی بعضی از پمپ‌های کف کش نصب می‌شود و قیمت آن را بالا می‌برد.

این قابلیت از خشک کار کردن دستگاه جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد بسوزد، اگر بودجه کافی در اختیار دارید خریدن این پمپ‌ها بسیار توصیه می‌شود.

پمپ‌های باتری دار در شرایطی که برق در دسترس نیست یا قطع شده بسیار به کار می‌آیند اگر در جایی زندگی می‌کنید که قطعی برق زیادی دارد یا کار حساسی دارید که کار نکردن دستگاه برای چند ساعت مشکلاتی به وجود می‌آورد حتما به سراغ مدل‌های باتری دار بروید.

خرید پمپ کف کش مناسب معبد آب

 پمپ های لجن کش؛ کاربردها، ویژگی ها و انواع لجنکش

استحکام بدنه و امکان مقاومت در برابر پوسیدگی یا ضربه هم بسیار مهم است و هنگام خرید این نکته را در نظر بگیرید به ویژه در مواردی که پمپ به صورت مستقیم با آب یا سیالات تماس دارد. جنس پروانه‌ها هم باید مقاوم باشد تا دچار شکستن و کج شدگی نشود.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست